27 jaar

Zeven en twintig jaar Deux Chevaux

27 jaar


Sinds maandag 16 maart 1998 14:09 uur (nu veertien en een half jaar geleden) was ik
de trotse bezitter van deze CitroŽn 2 CV 6 (afgifte 5 september 1986).
Op maandag 23 december 2013 heb ik hem verkocht.








    CITROEN 2 CV 4 en -6 1970-1972 Dyane, Dyane 6 1969-1972 Citroen 2 CV 4, 4-deurs, 4-persoons sedan, 1970-1971.

ALGEMENE GEGEVENS 1. Land van herkomst Frankrijk 2. Importeur, Nederland CitroŽn Nederland N.V., Stadionplein, Amsterdam BelgiŽ SociŽtťā Belge des Automobiles CitroŽn, Place de I'Yser, 1000-Bruxelles 3. Type-aanduiding 2 CV - AZ zie"Identificatie" Dyane - AY 4. Klasse-indeling kleine klasse 5. Motorbrandstof superbenzine 6. Motortype viertakt-kopklep-boxermotor 7. Aantal cilindČrs 2 8. Cilinderinhoud (cm3) 2 CV 4, Dyane (435) 435 2 CV 6, Dyane 6 602 9. Motorvermogen, DIN-pk bij t./min 2 CV 4, Dyane (435) 24/6750 2 CV 6, Dyane 6 1969 28,5/5750 Dyane 6 1970-1971 32/5750 10. Koeling lucht 11. Plaatsing motor voorin de wagen 12. Aandrijving op de voorwielen 13. Carrosserie bodemplaatconstructie met langsliggers 14. Voor- en achterwielophan- ging en veersysteem onafhankelijk d.m.v. in lengterichting scharnierende wieldraagarmen voor en achter, links en rechts onderling door trekstangen en een veerpot met schroefveren verbonden; op beide voorwielen een wrijvingsschokbreker en een traagheidsschokbreker, op beide achterwielen een traagheidsschokbreker en een telescoop- schokbreker. Van de 1971-modellen achter alleen speciale telescoopschokbrekers. 15. Voetrem hydraulisch remsysteem, trommelremmen voor en achter 16. Parkeerrem mechanisch op de voorwielen
17. Totale lengte (cm), 2 CV 384 Dyane 390,5 18. Totale breedte (cm), 2 CV 148 Dyane 150 19. Totale hoogte (cm), 2CV 160 Dyane 154 20. Wielbasis (cm) 240
21. Spoorbreedte, voor/achter 126/126 (cm) 22. Gewicht, rijklaar (kg) 2 CV 4 en -6 560 Dyane(435) 590 Dyane 6 600 23. Elektrische installatie 12 V 24. Bandenmaat 125 x 380X, extra 135 x 380X Identificatie ALGEMEEN 2CV De CitroŽn 2 CV heeft reeds een lange geschiedenis achter de rug.
In 1936 werd een aanvang gemaakt met de ontwikkeling van de 2 CV
en in 1939 waren reeds 250 prototypes gemaakt, waarvan het uiterlijk
nagenoeg gelijk was aan de tegenwoordige 2 CV.
De motor was een 375 cm3-boxermotor met waterkoeling.
Als gevolg van het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog
ging de introductie op de Parijse Salon in 1939 niet door
en werd de ontwikkeling in het geheim tijdens de oorlogsjaren voortgezet
met als belangrijkste constructiewijziging: de luchtkoeling.
Tenslotte werd op 6 oktober 1948 op de Parijse Salon de 2 CV officieel
geÔntroduceerd.
Tot 1970 is de 2 CV slechts in details gewijzigd;
de cilinderinhoud werd in 1954 van 375 cm3 tot 425 cm3 verhoogd
en het vermogen steeg als gevolg hiervan van 9 tot 12 SAE-pk.
In 1961 en in 1963 werd het motorvermogen opnieuw verhoogd tot tenslotte
18 SAE-pk bij 5000 t./min. Ook de carrosserie en het interieur zijn
in de loop van de jaren op diverse punten aangepast en gewijzigd.
Op 19 februari 1970 werd de 2 CV 4 geÔntroduceerd.
De 2 CV 4 is volgens hetzelfde principe gebouwd als zijn voorgangers,
maar er zijn enkele opvallende verschillen.
De motor en de transmissie zijn geheel nieuw ontworpen
en stammen van de Dyane 435.
De motor heeft een inhoud van 435 CM3 en levert een vermogen van
26 SAE-pk bij 6750 t-Imin.
De vierversnellingsbak is geheel gesynchroniseerd.
De voorwielaandrijving vindt plaats d.m.v. twee korte aandrijfassen
met aan beide einden een homokinetische kogelkoppeling.
Het stuurhuis is van het tandheugeltype.
De voor- en achterwielophanging en de vering zijn volgens
het bekende CitroŽn-systeem uitgevoerd:
in lengterichting scharnierende wieldraagarmen, die links en rechts
d.m.v. trekstangen en een veerpot met twee schroefveren zijn verbonden;
als extra zijn voor per wiel een wrijvings- en een traagheidsschokbreker
gemonteerd en achter per wiel een hydraulische telescoopschokbreker
en een traagheidsschokbreker (tot eind 1970, behalve Dyane 6).
Het remsysteem is hydraulisch met trommelremmen rondom,
de voorremtrommels zijn aan de transmissiezijde gemonteerd.
De 2 CV 6 werd vanaf sept. 1971 leverbaar en is mechanisch gelijk
aan de Dyane 6. DYANE De Dyane-modellenserie werd op 28 augustus 1967 geÔntroduceerd
en is een tussenmodel tussen de 2 CV/2 CV 4 en Ami 6/-8.
Mechanisch is de Dyane geheel gelijk aan de 2 CV-modellen,
maar de carrosserie is van een geheel nieuw ontwerp.
De Dyane 6 werd geÔntroduceerd op 15 januari 1968
en was mechanisch geheel gelijk aan de toenmalige Ami-6.
De Dyane met 425 cm3 motor werd in maart 1968 vervangen
door de Dyane met 435 cm3 motor.
Deze Dyane is uitgerust met een volledig nieuw ontworpen motor
en transmissie, dezelfde welke later ook in de 2 CV 4 werd gemonteerd.
De verkoop van de Dyane (435) nam pas eind 1969 een aanvang.
Ook de Dyane 6 werd met een nieuwe motor en transmissie
die constructief gelijk is aan die van de Dyane (435) uitgerust,
dit vond plaats per 1 oktober 1968.
Het motorvermogen steeg van 28 tot 33 SAE-pk.
Tenslotte is vanaf 19 februari 1970 de Dyane 6 met 35 SAE-pk motor
van de Ami-8 uitgerust. Zie tevens voor de diverse modellen het onderstaande overzicht: Model Bouwjaren Type- Motortype Motorvermogen in aanduiding SAE-pk bij t./min 2 CV 9/63-2/70 AZ-A A 53 18/5000 2 CV4 2/70- AZ-A2 A 79/1 26/6750 2 CV 6 9/71- AZ-KA M 2811 3315750 Dyane (425) 9/67-1/68 AY-A A 79/0 21/5450 Dyane (435) 3/68' AY-A2 A 79/1 26/6750 Dyane 6 1/68-7/68 AY-A3 M 26 28/5400 Dyane 6 (33 pk) 9/68-2 AY-B M 28/1 33/5750 Dyane 6 (35 pk) 2/70- AY-CB M 28 35/5750 PRIJZEN Nederland BelgiŽ 1969 basis incl BTW Dyane(435) f 4098 f 4590 B.frs. 49 975 1970 2 CV 4 f 3924 f 4395 B.frs. 45 975 1971 2 CV 6 (v.a. september) f 4820,18 f 5495 B.frs. 58 900



Annelies wast de Eend; was wel nodig ook...31 oktober 2005.











De verschrikkelijke sneeuw eend; 4 februari 2003.







De eend; 26 februari 2002.












Donderdag 29 januari 2004.



Zie ik nu dubbel????




Annelies wast de Eend; was wel nodig ook...31 oktober 2005.



De verschrikkelijke sneeuw eend; 2 maart 2005.







Last update: 5 september 2012.
Free counter and web stats